Mencari Redha Ilahi

A

Pages

Saturday, 26 November 2011

Cerpen ( Darah perjuangan : episod 8 - episod terakhir )

Tertinggal episod sebelumnya?

episod 1,klik sini
episod 2,klik sini
episod 3,klik sini
episod 4,klik sini
episod 5,klik sini
episod 6,klik sini
episod 7,klik sini




              Rayyan dan tentera muslimin yang lain menuju ke masjid al-Aqsa untuk menunaikan solat subuh secara berjemaah. Mereka ternyata terlalu gembira dengan kejayaan ini walaupun jelas terpancar keletihan pada wajah.


                 Haikal al-Amin menjadi bilal pada subuh yang penuh syahdu itu. Suaranya yang merdu membangunkan umat Islam yang masih belum terjaga. Hati Rayyan tersentuh. Sudah sekian lama dia tidak menunaikan solat subuh di masjid.


                Solat subuh diimami oleh Syeikh Ali Abdul Rahim al-Hadad. Masing-masing menghadap Tuhan dengan penuh khusyuk. Tiba-tiba...


              " Aaaaaaaarghhhhhhhh !!!! ". Rayyan menjerit kesakitan. Jemaah lain menghentikan solat kerana terlihat darah megotori masjid suci itu. Dengan kekuatan yang ada, Rayyan mencabut pisau yang terbenam di perutnya. Rupa-rupanya, terdapat pengkhianat dalam masjid ini yang telah berusaha membunuhnya.


              " Rayyan !!!! ", jerit Professor Syakir.Beliau tersedar daripada mimpi. Wajah Rayyan yang pucat lesi masih jelas terbayang dalam mindanya. " Astaghfirullah al-azim. Mimpi rupanya". Beliau beristighfar.


                     **********************************************


              Prof Syakir mundar-mandir di dalam bilik itu. Beliau ternyata sanagt risau dengan ketidakpulangan Rayyan. Kebiasaannya, Rayyan hanya mengambil masa beberapa jam sahaja tetapi kali ini,sudah lima hari dia di sana. Tambahan pula, mimpi buruknya malam tadi benar-benar menggusarkannya.


            Tiba-tiba Prof Syakir merasakan badannya dipeluk daripada belakang. Beliau menoleh. Rayyan ! Belaiu berasa sungguh gembira dan memeluknya dengan erat.


            " Alhamdulillah, kitorang berjaya ! ", ucap Rayyan debgan penuh teruja.


           " Alhamdulillah..", Prof Syakir juga mengucap syukur. " Abang mimpi buruk malam tadi. Nasib baik, adik abang ni selamat, " balas Prof Syakir.


           Sedang mereka berbual-bual,mereka dikejutkan dengan kehadiran Daniel and the geng. Rayyan terdiam membatu. Mungkin kerana terkejut dan tidak menyangka kehadiran mereka. Pegawai yang bertugas membuka pintu bilik itu dan membawa Rayyan ke ruang pelawat.


             " Assalamualaikum", Rayyan tersenyum manis dan menghulur tangan untuk berjabat dengan Daniel dan juga mereka yang lain.


              Daniel terpinga-pinga kehairanan. " Aik ? sejak bila pula dia dah jadi malaikat ? ", bisik hati kecil Daniel. Dia menyambut tangan Rayyan dengan teragak-agak.


             " Aku...minta maaf", perlahan-lahan Daniel bercakap.


             " Cerita lamalah. No biggie. Aku dah maafkan ",Rayyan menepuk-nepuk bahu Daniel.


           " Tapi yang ni memang salah"


           " Apa dia yang salah sangat tu? cube hang habaq mai lagu mana? Aku lagi banyak salah dengan kau ", Rayyan sengih.


            " Kau ingat lagi ice lemon tea yang kau minum sebelum masuk sini? ",tanya Daniel.


           Rayyan membuntangkan mata. Tentulah dia ingat. Hanya kerana air yang telah dicampur pil khayal itu, dia dipenjara di sini. Dia berdiri kerana rasa marah membuak-buak. " Kau ke  yang masukkan pil khayal dalam air aku?"


             Daniel juga berdiri. " Tak, bukan aku !". Dia menafikan sekeras-kerasnya tuduhan tersebut. " Aku cuma masukkan serbuk gula-gula hacks supaya bila dia react dengan teh, teh akan jadi pahit. Lepas tu, kau akan cirit-birit"


           " Dan air tu...", Daniel menyambung. " Bukan aku yang beli."


          Rayyan menarik tangan Daniel untuk duduk di sisinya bersama-sama. Dia membisikkan sesuatu di telinga Daniel, " tapi air tu tak rasa pahit langsung".


               " Maknanya....", mereka berkata serentak. Mata masing-masing membulat.


           " Betul tekaan kamu berdua",suara seorang wanita menyampuk perbualan. Rayyan , Daniel and the geng memandang wanita itu serentak. Mereka kaget. Puan Amalina Azmi !!


           " Memang bukan Daniel yang bersalah. Sebenarnya AKU !" Puan Amalian ketawa dengan angkuh. Mereka terkejut bukan kepalang.


            " Cikgu ? ", Rayyan kehairanan.


             " Hahaha", gempita ruang itu. Beliau menuding jari kepada Daniel. " Kau hampir gagalkan rancangan aku. Asalnya aku masukkan pil khayal jenis masam supaya otaknya menjadi lemah. Tapi gula-gula kau menyebabkan air tu jadi neutral. Nasib baik air tu masih dapat cipta halusinasi untuk Rayyan ". Beliau merenung tajam. Daniel berasa gugup.


              " Tapi kenapa? Apa salah saya ? ", tanya Rayyan.


               Beliau ketawa lagi. Kali ini dengan lebih kuat. " Hey, kau memang tak salah. Aku cuma nak selesaikan ni", belia mengeluarkan sekeping cip kecil daripada beg tangannya. "Kau tahu ni untuk apa? "


            Rayyan menggeleng. Puan Amalina menyambung," Aku dapat tahu markah IQ test kau 250. Betul? "


            Dia diam lagi. Dalam hatinya,dia mengiyakan. Pada tahun lepas, dia pernah melakukan ujian IQ. Ternyata, markah IQnya dikatakan melebihi Albert Einstein.

 
           " Aku perlukan neuron otak kau untuk aktifkan cip ni. Bila cip ni berjaya aktif dan dimasukkan dalam remote SXX 14, akua akan berkuasa mencipta manusia segenius kau. Automatik, ekonomi Malaysia akan jatuh dalam tangan aku perlahan-lahan".


              " Tapi...",kata-kata Rayyan terputus.


              " Tak ada tapi-tapi ! ", tegas beliau menjawab. " Kau tak ada pilihan lain. Doktor Haniff bekerjasama dengan aku. Kalau kau cuba lari, akau akan pastikan akaun bank ayah dan ibu kau beku dan pelabur saham seluruh dunia takkan melabur lagi kat syarikat ayah kau !". Beliau ketawa dengan kejam.


             " Pap ! pap ! pap !", John yang sejak tadi diam, tiba-tiba menepuk tangan. Daniel meremung susk John. Dia mengutuk dalam hati, " Apa hal pula mamat ni nak tepuk-tepuk tangan? aku cepuk dia baru tahu ".


             " Hebat rancangan cikgu. Hebat. Kagum sungguh saya ", John bangun daripada duduknya.


            " Baru kamu tahu ? ", Puan Amalina menjawab. Berlagak sungguh bunyinya.


            " Tapi slack betul lah, cikgu ", Dia membalas sinis.


            " Hah? "


           " Cikgu lupa ke kat ruang ni ada 15 CCTV  yang open dan yang tertutup? ", John bertanya sambil tangannya menunjuk sudut siling ruangan itu.


           " Hahahahahaha". Belaiu ketawa angkuh. " Aku dah matikan awal-awal. Kau ingat aku bodoh ?! ", Puan Amalina menjerit lantang. Pinggangnya dicekak seperti gaya lady boss pula.


           John pula ketawa. Daniel dan Rayyan terpinga-pinga. " Ada lagi kamera cikgu belum matikan", John memberi senyum senget.


           " What ? " Beliau terkejut.


           John mengeluarkan iPad. Mata beliau membuntang. " Cikgu lupa iPad ni? Saya pernah bawa ke sekolah lah...". Daniel sengih. " Segala bukti, ada dalam ni. Heh, get ready to be a prisoner ". Dia menunjukkan cap jempol pada Rayyan. Rayyan membalas dengan cap jempol juga.


            Tanpa disangka-sangka, Puan Amalina Azmi berlari ke arah John dan menghempas iPad itu ke lantai. Jantung mereka bagai diragut kencang. John memandang beliau dengan rasa geram. " Cikgu tahu tak iPad ni mahal? "


           Pn. Amalina tersengih. " Kau memang materialistik kan? iPad je kau fikir. Ahhhh!!" Beliau menjerit.

" Aku tak hairan dengan iPad kau. Yang penting, bukti dah hilang ".


           " Saya tak bodoh,cikgu. Tadi saya dah upload video tu ke Youtube dan Facebook. Add lah saya kalau nak tengok video tu Tolong like sekali,ye". Dia bagai mengejek. Hati Rayyan sedikit marah. Seharusnya guru itu dihormati walau apa jua cara. Tapi nasib baik, John selamatkan dia. Alhamdulillah.


            Daniel tersenyum. " Hari ni, kau dan orang yang tak gila akan selamat".


            *************************************************************

Dua puluh tahun kemudian
20 April 2031
Jerusalem, Palestin


              Kehangatan Islam terasa di ruang Palestin. Segala puji bagi Allah yang telah mengembalikan bumi anbiya' ini ke tangan orang-orang Islam. Burung-burung berkicau riang. Pepohon melambai-lambai. Terasa syahdu di jiwa. Masjid Aqsa yang pernah dikotori dengan tangan Zionis Yahudi,kini suci malah diperluas 10 kali ganda agar dapat memuatkan jemaah yang bertambah bilangannya dari sehari ke sehari.


               Pada 5 tahun yang lalu, konco-konco Israel telah meruntuhkan masjid suci ini. Umat Islam seluruh dunia yang berjumlah 1.4 bilion terjaga daripada lena. Mereka yang selama ini lalai tanpa memikirkan soal jihad,bangun dan bersatu menentang Yahudi laknatullah. Meskipun kekuatan Yahudi itu tidak terkira namun apabila seluruh muslimin itu berpadu tanpa mengira bangsa, bahasa dan negara, mereka menjadi umat yang sangat gagah kerana memiliki Allah Yang Maha Gagah.


             Rayyan kini menjadi Presiden Palestin. Namanya harum di pelosok dunia kerana berjaya menukar Palestin yang asalnya ketinggalan zaman kepada negara yang termaju di dunia. Dia juga sangat fasih berbahasa Arab, Inggeris, Turki, Sepanyol dan Hebrew. Walaupun dia bukan anak Palestin namun kerana tingginya rasa hormat rakyat ini kepadanya, dia diangkat menjadi Presiden.


             Daniel and the geng telah menubuhkan Pusat Penyelidikan DNA termaju di dunia.Mereka telah menggunakan cip yang pernah dicipta oleh Puan Amalina Azmi dan menggantikan bahan pengaktif iaitu neuron dengan sejenis madu khas dari Romania. Setiap ibu yang hamil perlu hadir ke sana dua bulan sekali untuk dibacakan ayat al-quran dan anak dalam kandungannya itu akan diaktifkan otaknya melalui cip itu supaya bayi itu akan menjadi genius dan seterusnya membangunkan Islam.


          Professor Syakir pula memiliki Pusat Nukear terbesar yang dinamakan al-Hafeez. Al-Hafeez bererti penjaga iaitu penjaga keselamatan umat Islam. Amerika dan sekutunya telah diancam sekiranya mereka menyerang Palestin,al-Hafeez akan melancarkan nuklear yang akan menghancurkan negara mereka.


           Segala puji bagi Allah atas segala nikmat ini. Akhirnya, Palestin tersenyum kembali. Bendera yang selama ini dipijak,kini gah berkibar di puncak kemenangan.Subhanallah =)


            ************************TAMAT**************************

                                                                                  By : Nazrah El Husna



2 comments:

hanis B said...

husnaaa!!!! best3 sangat3!! x tau nk ckp mcmane, this story is increadeably awesome!! you should publish it! keep it up,nazrah el,
may allah bless u~
:)

budakmafia said...

kak...
nice st0ry...
mimpi tu sedarkan rayyan ye?..
keep it up!

Post a Comment