Mencari Redha Ilahi

A

Pages

Friday, 25 November 2011

Darah Perjuangan ( episod : 7 )

  episod 1,klik sini
  episod 2,klik sini
  episod 3,klik sini
  episod 4,klik sini
  episod 5,klik sini
  episod 6,klik sini




                    Daniel dihurung rasa bersalah. Hidupnya menjadi tidak menentu semenjak Rayyan dimasukkan ke dalam Hospital Bahagia. Dia menggalas beg sandangnya ke bahu kanan.Badan John atau nama sebenarnya Fairul ditepuk perlahan.

        

                     " Ko apa hal ? Macam penjenayah dah nak dihukum gantung je aku tengok ", kata John. Pelik juga dia melihat kawan baiknya ini. Selalunya tidak begini.





            " Problem,bro ". Daniel membuka ikatan tali lehernya.




             " Kita kan member. Cer citer~ ", ujar John.




             " Aku rasa serba salah lah, John ". Akhirnya terluah juga isi hati.




            " Kat sape? awek yang ko tinggal semalam ? lek ar derr ! " John mengerutkan dahi sambil menepuk kuat belakang Daniel. Sejak bila pula Daniel tahu berperasaan begini ? hairan.






              Daniel menggeleng. " Bukan kat betina murahan tu ".




              " Habis? "



              "Rayyyan". Sepatah dia menjawab.Namun sepatah perkataan itulah yang membuat John berang.




             " Woi ! Mamat bangang tu ? Sial la. Biarlah dia mati dengan orang-orang gila kat sana ! ". John yang sedang memegang komik,menghempasnya ke meja. Marah sungguh.


             " Ah !!!! Aku tak kira,". Ujar Daniel. Hari ni Selasa. Hujung minggu ni, kita lawat dia kat sana. Bagitahu geng kita. Kalau tak nak ikut, aku tarik balik iPad yang aku bagi ". Jawab Daniel mengugut.


             John memalingkan muka.Dia mendengus kasar. Daniel hanya membiarkan. Apa yang pasti,dia mahu berjumpa Rayyan dan meminta maaf. Biarlah ego ini jatuh, asalkan dendam terlerai.



**************************************************************************************************


            " Panglima Khalid, bagaimana persiapan ? " tanya Rayyan sambil menggilap senapangnya. Pakaian perangnya juga baru sahaja dibersihkan. Semangat perangnya berkobar-kobar.
 


             " Alhamdulillah, semuanya beres, Panglima Rayyan ". Kini , Rayyan  telah diberi jawatan ketua tentera. Namanya gah kerana telah dianggap sebagai pencipta senjata moden seperti bom tangan, meriam jarak jauh dan senapang.
 


            " Malam sudah larut. Aku yakin mereka sedang tidur  atau bersuka-ria dalam khemah. Panggil tentera kita. Insya Allah,sebagaimana yang kita rancang,serangan akan dimulakan sebentar lagi ", arah Rayyan.



             Jundullah atau askar-askar Allah berhimpun di luar tembok kota. Mereka membawa kelengkapan perang yang moden dan juga tradisional. Terpancar semangat jihad pada wajah-wajah mereka. Rayyan memandang tenteranya satu persatu.



             "Assalamualaikum warahmatullah ". Panglima Daud yang berada di atas bukit kecil memberi salam. Gemuruh dataran yang luas itu dek suara mereka menjawab salam.


            " Seperti mana yang kita tahu, kita akan menyerang musuh Allah. Berjuanglah yang termampu. Kejarlah kemenangan atau syahid. Anda kita terbunuh,yakinlah Allah telah menyediakan syurga buat kita ".


            Panglima Khalid melaungkan takbir dan disahut oleh para tentera yang lain. Seluruh alam bergema dengan kalimah-Nya. Allahu Akbar ! Allah Maha Besar ! Para pejuang seolah-olah telah ditiup roh jihad para sahabat terdahulu. Mereka tidak gentar kepada musuh walaupun jumlah musuh tiga kali ganda berbanding mereka.


            " Allahu Akbar !!! " Gema nama Yang Maha Esa menggegarkan khemah pihak Kristian Rom. Musuh-musuh Allah yang sedang nyenyak dibuai mimpi terjaga. Mereka kelam-kabut membangunkan rakan-rakan yang masih tidur. Keadaan menjadi huru-hara. Mereka berlari-lari dan terlanggar sesama sendiri kerani mencari baju besi dan senjata masing-masing.


             Dengan kekuatan nama Allah,para penolong agama Islam menyusup ke dalam pangkalan pihak Kristian Rom. Mereka ibarat serigala malam yang licik menerkam mangsanya. Darah memercik di merata-rata tempat. Bom tangan juga menghancurkan para lawan yang ingin melarikan diri. Dalam kegawatan  itu, Panglima Philip senyap-senyap menghilangkan diri di sebalik sebatang pohon besar yang terletak kira-kira 200 meter daripada tempat yang huru-hara itu.


                Rayyan yang sejak tadi  diam mengatur strategi,mula menggerakkan langkah. Matanya liar mencari susuk Philip di sudut dan inci setiap khemah. Pernah suatu ketika, dia bernazar di hadapan para tentera Islam untuk membunuh panglima handalan itu dengan izin Allah. Rayyan bagaikan ibu yang kehilangan anak. Namun,batang hidung panglima Philip tidak kelihatan. Ternyata Rayyan gagal menemukannya.


              Dia membawa diri ke suatu kawasan lapang. Kiblat dihadap. " Allahu Akbar ", Rayyan
 mengangkat takbir. Solat hajat dilakukan dengan penuh penghayatan. Memanjatkan pertolongan kepada Yang Maha Esa agar dipermudahkan jalannya.


             Wajah Philip pucat melihat anak buahnya mati satu persatu di tangan tentera-tentera Allah.Secara senyap-senyap,beliau membawa dirinya ke padang pasir yang luas tanpa memikirkan risiko yang bakal menjelang.Hanya bayangan al-Aqsa yang terlihat dalam anak matanya. Beliau mahukan perlindungan daripada Yang Maha Kuasa.





               Belum sempat Philip tiba di tempat ibadah suci kaum muslimin itu, beliau ditahan oleh Rayyan yang kebetulan baru selesai melaksanakan solat. Rayyan tersenyum. Ternyata pertolongan Allah sudah sampai.




               "Aku tak sangka panglima pun pengecut", Rayyan tersengih sinis. Wajah Philip ditatap dengan penuh jelek.




                "Panglima, ampunkan aku", Philip melutut kepada Rayyan. Beliau menangis teresak-esak seperti anak kecil. Sungguh, tiada lagi yang beliau mahu melainkan pelepasan.




                Rayyan terusik dengan rayuan Philip. Perlahan-lahan,dia menarik lengan Philip supaya beliau berdiri. Bahunya dipaut bagai seorang sahabat. Tanpa disangka-sangka,Philip mengeluarkan pisau kecil dari poketnya dan cuba untuk menikam Rayyan. Rayyan yang sudah mahir dengan taekwondo mengelak tikaman tersebut dengan pantas dan menjatuhkan beliau dengan menempang kedua-dua kaki milik Philip. Beliau mengerang kesakitan.


             Tanpa berlengah lagi, Rayyan meletakkan pedang di leher Philip. Panglima Rom itu menggigil ketakutan. " Kau telah diberi peluang untuk hidup tapi sekali lagi kau menkhianati agama Allah ! "





            Philip diam. Dia menyambung, " Benarkah kau pernah bertanya di mana Allah dan Rasulnya ketika muslimin diseksa? "


           Beliau menjawab, " Betul, tapi ampunkan aku. Aku benar-benar akan berubah "


          " Sorry, please try later..", Rayyan mengajuk gaya operator telefon.Seketika kemudian, darah memancut-mancut keluar daripada tubuh Philip.


             Alhamdulillah, akhirnya tonggak  Kristian Rom itu berjaya juga dihapuskan daripada muka bumi ini. Dia bersujud syukur. Tubuh Philip diangkut pulang dan dibawa ke tempat markas musuh . Ketika Philip tiba di sana, tentera muslim nyata gembira dengan kejayaannya. Allahu akbar ! Mereka bertakbir . Para tentera musuh yang melihat keadaan itu bertambah gerun dengan kekuatan tentera muslimin. Tambahan lagi, Philip telah tumbang. Akhirnya, mereka menyerah diri kepada tentera Panglima Khalid.


              ******************************************************

                                                                                                            BY : Nazrah El Husna

BERSAMBUNG~


 episod 8- terakhir- ,klik sini        

        

       


5 comments:

budakmafia said...

best ar kak...

Pena Mujaheed said...

terima kasih ^^
tapi sapa budakmafia ni ea?

alif haris said...

boleh buat novel ni ..hehe .. berbakat :)

nukilansangpencari said...

assalamualaikum..
3 kata:segar...berani...kontemporari...

Pena Mujaheed said...

@alif haris :
buat novel? haha.

@nukilan : terima kasih.insha Allah :)

Post a Comment